Premier Classe trein naar Johannesburg.

1 augustus 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

6u30 opstaan. Vandaag moeten we de auto inleveren en een taxi nemen naar het station. Om 7u15 zijn we op het station en onmiddellijk staat er een kruier om onze koffers te komen halen en ons mee te nemen naar de lounge. Daar worden we ontvangen met koffie/thee en scones in een mooie ruimte met lekkere zetels. We krijgen een kaartje dat we om 8u45 mogen boarden in coupé 3 en 4. Uiteindelijk blijkt het vroeger te zijn en tot onze grote verrassing blijken de coupés net vernieuwd te zijn. Wij hadden er 1 geboekt voor 4 maar krijgen uiteindelijk elk een eigen kamer. Jippie. De trein vertrekt en om 9u05 moeten we in de lounge coupé zijn voor uitleg over de reis. We worden ontvangen met een glaasje bubbels en een zoutje (fruitsap voor de kinderen) Het personeel wordt voorgesteld, het boekje met info wordt besproken etc. We gaan terug naar onze kamer en zetten ons voor de ramen zodat we goed naar buiten kunnen zien. De lunch is 3-gangen, ook nog een vieruurtje met thee en gebak en om 18u30 uitgebreid diner met 5 gangen. Het moet wel allemaal flink vooruit gaan en tijd voor een borrel heb je niet want je moet onmiddellijk aanschuiven. De technieker van dienst heeft blijkbaar wat problemen met de airco want gans de dag zitten we af te niften terwijl we 's avonds niet kunnen slapen van de warmte. Rolluiken open, ramen open en bidden voor een zuchtje wind. Na herhaaldelijk vragen geven we het op maar plotseling kan vanaf 8u de airco terug op standje vries. Tegen 12u15 rijden we station binnen net een 45 minuten te laat. Ça va nog. De auto ophalen - duurde erg lang - en op weg naar onze laatste b&b. Morgen nemen we het vliegtuig terug en zit onze 2de verre reis met de kinderen er op. Nadenken nu wat we als volgende reis gaan doen.

1. Ruud van Geffen:
    3 augustus 2017
    Ik denk weer een reis om nooit te vergeten!

Goede reis terug