Taman Negara, jungle trek en canopy walk.

26 juli 2022 - Taman Negara, National Park, Maleisië

We staan vroeg op want om negen uur vertrekken Marcel en de kinderen op jungle tocht en canopy walk. Een wandeling op smalle loopbruggen op 40 meter hoogte tussen de kruinen van de bomen.

Ik heb een relax dag zover ik dat kan in deze omgeving.mijn comfortzone is ver weg. Maar de kids wilden dit heel graag doen dus bij deze.

's Morgens vertrekken ze met zijn drie en een gids naar de boten beneden. Ze krijgen een lunchpakket mee en heel lief ik krijg er ook 1 van de hoteluitbater. Hij vindt mijn angsten grappig maar probeert niets te dwingen wat ook fijn is.

Eenmaal beneden gaan Marcel, Karlijn en Tijn met het overzetbootje naar de inkom van Taman Negara National Park. Daar moeten ze een vergunning kopen voor de volgende dagen in de jungle te mogen komen. Deze kost 1 RM per persoon en 5 RM per camera of telefoon. Dat is €1.34 per persoon.

Vervolgens zijn ze gaan wandelen richting de canopy walk. Dat was ongeveer 1.5 km waarvan de helft vlak was en de andere helft flink bergop omdat je natuurlijk 40 meter boven de grond moet uitkomen. Onderweg gaf de gids uitleg over de vegetatie, waar deze voor gebruikt werden bv geneeskrachtige eigenschappen etc.

Eenmaal boven start je aan de canopy walk. Deze is ruim 500 meter over houten hangbruggen tussen de 30 en 40 meter hoogte. Je moet telkens 10 meter tussen een persoon houden om de brug stabiel te houden.

Prachtige tocht kreeg ik te horen maarniet voor mij. Ze kennen me goed.

Na deze wandeling daalden ze af naar de rivier om aan boord te gaan van een rapid shooter. Een smalle lange boot waar je individueel in zit met een ruggensteuntje op een matje. Wel een zwemvest aan. Het zijn boten die typisch Maleisisch zijn en vroeger uit hout werden gemaakt maar nu compleet uit polyester.

In deze boot gingen ze een tocht over de rivier maken en werd er aangelegd bij het Asli dorp. Het dorp van de Asli stam die nog steeds in het regenwoud wonen afgezonderd van de rest van Taman Negara. Hier lieten ze zien hoe ze vuur maken, jagen en planten gebruiken om te genezen. Wel boeiend zeiden Tijn en Karlijn.

Uiteindelijk zijn ze wat verder gaan varen om aan de oever te gaan en een half uur door de jungle te trekken naast en door een stroompje waarbij Karlijn en Marcel in het water gevallen zijn. Opbhet einde van de tocht kwamen ze bij een mooie waterval in de jungle.

Na dit fijne avontuur was het terug op de boot en in volle vaart door alle versnellingen zodat ze alle drie drijfnat terug aankwamen aan het huisje.

's Avonds was het een nightsafari per auto die ik wel mee heb gedaan maar buiten heel veel bomen heb ik niks gezien. Ah jawel een verkeersbord dat waarschuwde voor overstekende tapirs.

Morgenochtend nog een boottocht die ik ook ga doen, ja af en toe probeer ik toch om die jungle te omarmen. Zolang het niet te vaak en te dichtbij is.