De Gion Matsuri parade, Fushimi Inari shrine en Sanjusangendo tempel

17 juli 2019 - Kyoto, Japan

Vandaag is de grote dag van het festival dus we gaan vroeg op pad om de parade te zien samen met de rest van Kyoto. Geen ontbijt in dit hotel dus gaan we op zoek naar een ontbijt. Vlak naast de parade zijn winkels en restaurantjes waar we kunnen ontbijten. Een lekker dik getoaste boterham met hem en kaas. Lekker.

De parade is prachtig om te zien met veel vragen van onze kant en heel veel nieuws om te zien. Na de parade nemen we de tempel naar Fushimi Inari. Je weet wel met die vele rode poorten. Het is bloedwarm en erg vochtig dus elke stap zorgt voor extra zweetdruppels. In de metro is het lekker koel dus ik weet waar ik vandaag wil blijven. 😜

Het is druk bij de poorten maar nog niet overdreven druk dus we kunnen best wat foto’s nemen zonder iemand op. Mooi om te zien maar is dringend toe aan een zeer grote opknapbeurt aangezien heel veel poorten aan het rotten waren.

Na de lange weg terug naar beneden te hebben gedaan koop ik twee waaiers voor de kinderen want die hebben echt last van de hitte. Water kan je op ongeveer elke hoek kopen in supermarktketen of automaten dus drinken is de boodschap.

We eten een lekkere kom ramen en vertrekken dan naar de Sanjusangendo tempel. Een boeddhistische tempel in Kyoto met duizend en 1 beelden van de godin Kannon. We moeten onze schoenen uitdoen, inkom betalen en dan doorheen een zeer grote zaal lopen waar heel veel beelden staan. Bij elk beeld staat een betekenis en kan je bidden. Ik had even het uitmelken gevoel waarbij je constant gedwongen wordt om kaarsjes te branden of geld te offeren. Foto’s nemen mag niet maar buitenkomst kan je een boek kopen of postkaarten.

We gaan dan maar terug naar het hotel om even op adem te komen en af te koelen. Benieuwd wat we vanavond nog gaan zien.