Terugreis Borneo

23 juli 2022 - Kuala Lumpur, Maleisië

Tanden poetsen, aankleden en ontbijten. We nemen de zakken ineens mee en zetten ze aan de trap. Na het ontbijt van ei, hashbrowns en worstenbroodje nemen we onze tassen en lopen naar beneden op ons gemakje. Auto's i, we rijden met twee auto's omdat het Duitse koppel dat bij ons was ook teruggaat.

Gert zet ons af bij het oerang oerang reservaat zodat we toch nog iets van deze prachtige dieren kunnen zien.

Het reservaat is mooi maar slecht gemanaged terwijl dat berenreservaat juist wel heel goed georganiseerd is.

Na het reservaat nemen we een taxi richting het Engelse theehuis op aanraden van Gert voor het uitzicht. We dien hier een afternoon tea om daarna richting de haven te gaan met een GRAB (een soort uber van hier). Werkt super netjes met een soort foto verificatie zodat men weet wie ze moeten ophalen.

We hebben per ongeluk de verkeerde locatie gekozen want moesten richting sim sim.  Een vissersdorp op palen waar je super verse zeevruchten kan eten. Dus na effe rondgelopen te hebben en iets te drinken nemen we de taxi naar Sim sim. Taxi en GRAB zijn hier super goedkoop.

Bij aankomst bij sim sim is het net laagwater en zien we het afvalbeleid van Maleisië. Het is hier letterlijk een stort onder die huizen.

Restaurantjes is vaag maar staat goed aangeschreven en inderdaad super vers.

Marcel en Karlijn nemen een gestoomde oester maar das geen succes. Heel pezig en chewy niet zoals wij onze oesters kennen. Garnalen zijn wel heel lekker.

Na onze eetstop nemen we taxi naar de luchthaven voor onze vlucht terug naar KL. Alles verloopt vlotjes en om 22u25 bestellen we een taxi aan de officiële taxi kiosk (dat moet) en worden we opgepikt in een grote Toyota en worden voor de deur van ons appartement afgezet. 00u15 komen we binnen in ons appartement, snel was insteken, douchen en bed. Morgen weer een dag maar dat ben ik blij dat ik terug goed kan slapen.