Bezoek aan ground zero Hiroshima

24 juli 2019 - Hiroshima, Japan

Vandaag gaan we naar het peace park en de Atomic dome. De plek waar de boom ca 600m boven de grond ontplofte bijna 75 jaar geleden. Ik kreeg voor we naar Japan vertrokken regelmatig de vraag of Hiroshima wel veilig was of we niet radioactief zouden worden. Raar maar waar is er in Hiroshima enkel nog natuurlijke radioactieve straling. Straling die je overal op aarde hebt.

De soort bom heeft ervoor gezorgd dat de straling voornamelijk bij impact en de zwarte regens erna zijn ‘werk’ deed. Klinkt gruwelijk maar zo was het. Het is een vreemde gewaarwording om rond te lopen op een plek waar bijna 75 jaar geleden 1 bom het leven kostte aan 78000 mensen en in Nagasaki aan 40000. Wanneer je echter het museum uit bent blijkt het dodental 240000 te zijn door alle doden die na 6 augustus zijn gevallen door stralingsziekte, brandwonden, miskramen en doodgeboren baby’s en noem maar op.

Het museum is erg mooi opgebouwd en bij buitenkomst lopen we nog wat door het park dat rechtstreeks onder de inslag van de bom lag. De dome was aan de binnenkant volledig verwoest en de 41 werknemers op slag dood. Toch staat de koepel er nog steeds als een herinnering aan de gruwel van de bom en de oorlog.

Pittig dagje vandaag.

1. Liesbeth: