Matsumoto Castle

15 juli 2019 - Matsumoto, Japan

Laatste ochtend in Fujisan. Na het ontbijt leveren we de auto terug in en worden afgezet op het station. We nemen een gewone trein naar Otsuki en van daaruit een limited expres naar Kofi en van Kofi naar Matsumoto. Alles verloopt vlot waardoor we een uur vroeger aankomen en met de taxi naar het hotel gaan. Het is maar een een kilometer maar met drie koffers toch een gedoe om te voet te doen.

Eenmaal in het hotel kunnen we de koffers droppen en lopen naar het kasteel dat op 5minuten ligt. Er zijn gratis Engelstalige gidsen en wij vinden een tof meneertje die ook een paar woorden Nederlands spreekt. Hij loopt met ons het domein op en vertelt allerlei interessante weetjes. Het is wat drukker vandaag ivm een feestdag maar het aanschuiven gaat erg snel.

We moeten onze schoenen uitdoen en in een plastic tasje steken en lopen vervolgens het kasteel in. Er zijn nog maar amper 91 kastelen in Japan waarvan er 12 nog origineel. En Matsumoto is er 1 van die 12. Het kasteel heeft 5 verdiepen langs de buitenkant maar binnenin 1 verborgen verdiep dus we beklimmen de trappen waarvan de tredes ca 40 cm uit elkaar liggen dus erg stijl.

Onze gids vertelt veel en ook veel mopjes tussendoor. Hij laat ons alle interessante plekjes zien en nadat we een prachtig uitzicht hebben bovenop lopen we terug naar buiten wat soms erg moeilijk is door de hoge en smalle tredes. Buiten neemt onze gids afscheid en hoopt op onze terugkeer.

Even naar het hotel de was gaan doen en opfrissen. Om 20u vertrekken we terug naar de stad om een hapje te gaan eten en lopen nog even het park in voor een prachtig zicht op het verlichtte kasteel. Morgen naar Kyoto.