Borneo rainforest dag 2

23 juli 2022 - Sabah, Maleisië

Na een slechte nacht staan we om 7u30 op om ons klaar te maken. Eerst ontbijten want om 9u vertrokken we op tocht door het regenwoud om dieren te zoeken. Het is super warm en droog. Niet ideaal volgens de gids want dan trekken de dieren dieper de jungle in.

Ontbijt: pancakes met bananen, slagroom en caramelsaus. Het moet niet vreemder worden. We doen allemaal onze trekkingschoenen en lopen achter Rodel onze Fillipijnse gids aan die op teenslippers met een machete de jungle intrekt. Het eerste stukje is een stijle klim dus we dien het rustig aan. Dan komt een recht stuk. Regelmatig moeten we ons vasthouden aan bomen dus ik kijk waar ik mijn handen zet en probeer zo min mogelijk op de rest te letten.

Na een pauze geef ik aan Rodel aan dat ik dit soort landen moeilijk vind door mijn spinnen angst. Ik heb het nog niet gezegd of hij wijst een golden shine spin ter grote van Marcel zijn hand aan die tussen twee bomen hing. Blijkbaar heeft deze het sterkste web ter wereld.

Conclusie na twee en half uur trekken door de jungle: geen enkel dier behalve wat ik niet wilde zien. Bij terugkomst lijkt het of we natgeregend zijn maar das puur zweet op plekken waarvan je niet wist dat je kon zweten. Effe koude douche en dan een uurtje rusten tot de lunch. Lunch is nasi met eitjes.

Na de lunch zelfde riedeltje als gisteren. Naar beneden boot op en jungle in. Marcel en de kinderen komen teleurgesteld terug. Geen krokodillen, geen oerang oetangs, geen olifanten. We zijn speciaal naar Borneo gekomen om dan uiteindelijk weinig of niets te zien. We proberen hen uit te leggen dat die kans altijd bestaat ook in Afrika maar teleurstelling is er.

Effe opfrissen en diner: pompoensoep, cordon blue met aardappelpuree en gebakken bloemkool. Gert vraagt ons of we nog tips hebben om de ervaring te verbeteren: Echte Maleisische keuken. Hij begrijpt ons maar krijgt hier volgens hem juist erg positieve reacties op omdat mensen de thuiskeuken missen. In een land als Maleisië? Als er 1 ding is waar ik wel voor terug wil komen is het de Maleisische keuken.

Oh en de trap repareren voor hij wat klanten kwijt raakt.

Na een paar potjes Uno gaan we de koffers in orde maken want morgen vertrekken we om 8 uur terug. We liggen nog niet op bed en de elektriciteit valt uit en juist vannacht is het bloedheet en koelt het niet af. We drijven ongeveer het bed uit en worden lek geprikt door de muggen die enkel wegblijven als die ventilator draait. Om twee uur 's nachts schiet alles terug aan en proberen wenog wat te slapen maar de wekker die om 6u30 afgaat is erg vroeg.