De Cango caves

19 juli 2017 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Bovenin de Swartbergen liggen 30km buiten Oudtshoorn de Cango Caves. Een immens grottencomplex van 5,4 km waar 1,2 km open is voor het publiek. Je hebt de avontuurlijke route en de normale route. De avontuurlijke is door smalle spleten, nisjes etc waar je aan de inkom kan uitproberen of je er door kan. Indien mijn borsten en kont er af konden dan zou ik het misschien redden. Dus we kiezen wijselijk voor de normale route. Fantastisch toffe gids die met een lach en zwans vertelt over de grotten. Een uurtje lopen we rond in een complex dat 20 miljoen jaar oud is. Spijtig genoeg is er door de jaren heen wat vernield door mensen die souveniertjes wilden en dan maar een stuk stalagmiet stuktrokken dat slechts 7mm per 100 jaar groeit. De grottekeningen zijn vervaagd door het vele wrijven van handen erover maar 1 kon ik nog trekken.

Na de grotten stoppen we bij wat winkels omdat Karlijn een handtas in struisvogelleer wil - ze gaat snel van gedachten veranderen als ze de prijs ziet - en Tijn nog enkel een houten buffel wil om zijn big vife te hebben. Uteindelijk geen buffel, geen lederen handtas maar wel een stoffen en een riem in struisvogelleer voor Marcel.

Vanavond nog effe uit eten en morgen naar Bottlierskop.

1. Klaas verschoor:
    20 juli 2017
    ik vind die grotten best wel mooi ik ben in duitsland ook wel in zulke groten geweest