Dag 2 alweer

8 juli 2015 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag starten we wat later aangezien we gisteren een lange dag hadden. We willen eventueel met de kinderen naar een musical maar wachten even de prijzen af. We nemen weer de bus vanuit Harlem en deze keer gaan we het vrijheidsbeeld eiland bezoeken. Na een lange rit op de bus komen we nogmaals bij Battery Park aan en gaan tickets halen in 'the Castle'. We moeten eerste en lange wachtrij zien door te geraken en Tijn wordt wat onwel van de warmte. Eindelijk de koele ruimte van de security check en we kunnen aan boord. De boot zit stampvol en gaat naar Liberty Island en vervolgens naar Ellis Island - daar waar alle immigranten naartoe gingen voor ze NYC in mochten. Het beeld valt in het echt wat tegen nadat we gisteren op hogere hoogtes waren. Het is zelfs kleiner dan de Eifeltoren. In de kroon gaan is onmogelijk en maanden op voorhand reeds uitverkocht, dit tot groot verdriet van onze kinderen maar het is zo warm dat we eigenlijk stiekem blij zijn.

Na de boottocht en het bezoek gaan we naar ground zero wat ik graag wilde bezoeken aangezien ik een jaar voor de aanslag nog op de torens had gestaan. Het is imposant en mooi opgesteld maar ontzettend druk en een immense rij doet me besluiten om het museum niet te bezoeken. Het herdenkingsmonument van de brandweer is veel intiemer en eert de 343 gesneuvelde brandweerlieden.

We lopen verder richting de metro en nemen deze tot in Harlem en eten net naast de uitgang van de metro bij Streetbird Rotiserie. Erg lekkere fried chicken en sweet potato garlic and Parmezan fries. We kunnen er weer helemaal tegen.